دکیو

بررسی راهکارهای مدیریت صف انتظار مشتریان و معرفی بهترین آن‌ها

یکی از چالش‌هایی که صاحبان کسب و کارهای مختلف مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز تفریحی و … در شهرهای مختلف به خصوص شهرهای توریستی دارند، تشکیل صف انتظار مشتریان برای ورود به مجموعه است. در این مقاله به بررسی این چالش و ارائه راهکار هایی برای مدیریت صف انتظار مشتریان خواهیم پرداخت و در انتها بهترین راهکار مدیریت صف را ارائه خواهیم کرد :

صف انتظار مشتریان و تاثیر در رضایتمندی مشتری

حتماً شما هم این جمله را شنیده اید که هرجا صف هست حتماً اتفاقی افتاده است که مردم برای آن صف کشیده اند. احتمال می دهید دلیل صف طولانی تشکیل شده برای آن فروشگاه یا رستوران کیفیت بالای آن باشد؛ خب البته در بعضی موارد اشتباه هم نیست!

ممکن است کیفیت محصولی یا خدماتی که رستوران یا فروشگاه مورد نظر ارائه می نماید خوب باشد اما آیا برای مسافران و توریست هایی که زمان اندکی برای گشت و گذار در شهر دارند، منطقی است که ساعتی از وقت خود را صرف ایستادن در صف انتظار بکنند؟ طبیعتاً خیر!

افزایش رضایت مشتریان با صف دیجیتال دکیو
این موضوع باعث می شود مشتریان بیخیال انتظار در صف طولانی آن مجموعه شده و به رستوران یا فروشگاه خلوت تری مراجعه کنند؛ چرا که علاوه بر پرداخت هزینه مالی، نمیخواهند زمان خود را بیش از اندازه از دست بدهند و بجای بازدید از منطقه ای توریستی و ثبت خاطرات، بخش قابل توجهی از سفرشان را در صف تلف کنند!

پس با این حساب شما احتمالاً این بخش از مشتریان را از دست خواهید داد و درآمد آن به جیب سایر رقبای شما در بازار خواهد رفت!

راهکار های مدیریت صف انتظار مشتریان چیست؟

    • مدیریت صف مشتریان با لیست کاغذی

    • کیوسک نوبت دهی کاغذی

    • تابلو و پیجر فراخوان مشتری صوتی

    • پیجر فراخوان مشتری لرزشی

    • سیستم هوشمند مدیریت صف دکیو

در ادامه به بررسی راهکار های مدیریت صف می‌پردازیم :

1- مدیریت صف مشتریان با لیست کاغذی

\"مدیریت

یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین راهکارهای مدیریت صف، نوشتن نام مشتری‌ها به ترتیب روی کاغذ و خواندن از روی کاغذ می‌باشد.

این موضوع گرچه تقریباً کم هزینه‌ترین روش ممکن است، اما شاید کارایی لازم را نداشته باشد. در نتیجه باز هم شلوغی جلوی رستوران و فروشگاه شما را مدیریت نمی کند. فقط صرفاً شاید برای فراموش نشدن نوبت مشتری گزینه مناسبی باشد که ممکن است دارای خطای انسانی هم باشد!

2- کیوسک نوبت دهی کاغذی

\"مدیریت

از دیگر راه های مدیریت صف و نوبت، کیوسک های نوبت دهی هستند که حتماً در مراکز مختلف مشاهده نموده اید. این روش از لیست نویسی کاغذی قطعاً بهتر است اما علاوه بر هزینه اولیه تهیه کیوسک و تجهیزات جانبی، نیاز به خرید کاغذ و جوهر مخصوص برای پرینت کاغذ نوبت دارد.

\"سیستم

از معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • خرابی و استهلاک کیوسک و هزینه های تعمیر و نگهداری

    • هزینه های مربوط به کاغذ و ریبون

    • نیاز به اتصال دائمی به برق

    • احتمال گم کردن برگه نوبت توسط مشتری

    • احتمال رد شدن نوبت مشتری و از دست رفتن نوبت

3- تابلو و پیجر فراخوان مشتری صوتی

\"پیجر

تابلو و پیجر فراخوان صوتی نیز یکی از روش های اعلام نوبت و مدیریت صف است که در مراکز بسیاری مشاهده می شود. یکی از روش های کم هزینه فراخوان مشتری است اما شعاع کمی از اطراف مرکز را می تواند پوشش دهد و همچنان مشتریان باید در یک مکان محدود تجمع داشته باشند و اگر به هر دلیلی صدای شماره نوبت خود را نشنوند، ممکن است باز هم نوبت خود را از دست بدهند که این موضوع باعث نارضایتی مشتریان می شود و نظم صف و نوبت را بهم می ریزد.

4- مدیریت صف با پیجر فراخوان مشتری لرزشی

\"پیجر\"

پیجر فراخوان مشتری لرزشی از دستگاه هایی است که بیشتر در رستوران ها، فست فود ها و فودکورت ها مشاهده کرده اید. اما برای مدیریت صف نوبت هم در برخی مکانها از این ابزار استفاده می شود که البته باز هم محدودیت های خاص خودش را دارد.

این پیجر ها علاوه بر هزینه ی بالای خرید، برد نسبتاً کوتاه تری نسبت به سایر روش های قبلی دارند و از شعاع آنتن دهی این دستگاه که خارج شوید، عملاً بلا استفاده خواهند شد. پس باز هم متاسفانه مشتریان نمی توانند هرجایی که هستند از وضعیت نوبتشان مطلع شوند!

از معایب این روش نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • هزینه بالای خرید و نگهداری

    • احتمال خرابی، شکستگی و سرقت دستگاه

    • شعاع آنتن دهی محدود

\"پیجر

5- سیستم هوشمند مدیریت صف دکیو

روش های هوشمند مدیریت صف و اطلاع رسانی شاید بهترین گزینه برای مدیریت صف و نوبت دهی به مشتریان باشند که معایب روش های دیگر را پوشش داده و بسیار کم دردسر تر هستند. سیستم مدیریت صف دکیو از جمله بهترین سیستم های هوشمند مدیریت صف و نوبت در ایران است که به سادگی وضعیت نوبت را به مشتریان روی تلفن همراه آنان اطلاع می دهد.

بدین ترتیب مشتریان به صورت مجازی در صف هستند و نوبتشان هم از دست نمی رود. همچنین به صورت آنلاین و در لحظه می توانند وضعیت صف را روی تلفن همراه از هرجایی که هستند چک کنند. زمانی هم که نوبت مشتری در صف فرا می رسد، سیستم صف دیجیتال دکیو به مشتری پیامک می دهد و با مشتری تماس تلفنی می گیرد.

با استفاده از دکیو شما می توانید رضایت مشتریان خود را افزایش داده و به خصوص در شهر های توریستی، به وقت مشتری خود احترام گذاشته و به مشتری خود اجازه می دهد علاوه بر حضور مجازی در صف انتظار، از جاذبه های گردشگری شهر نیز لذت ببرد.

همچنین با استفاده از سیستم مدیریت صف هوشمند دکیو، هیچ مشتری را بخاطر عدم تمایل مشتری به ایستادن در صف از دست نخواهید داد و در نتیجه فروش بیشتری نیز خواهید داشت!

پیمایش به بالا