دکیو

معرفی شغل رستوران داری و مزایا و معایب آن

رستوران داری

فهرست مطالب

قبل آغاز هر کسب و کاری بهتر است با آن آشنا شده و مزایا و معایب آن را بررسی کنید. رستوران داری و مدیریت رستوران از جمله مشاغل پرطرفدار و پردرآمد دنیای امروز محسوب می‌شود. در این مقاله ضمن بررسی این شغل و مزایا و معایب آن چند نکته مهم برای اداره یک رستوران را بررسی کرده ایم. به علاوه در انتها بهترین همراه شما در آغاز مسیر این شغل را معرفی خواهیم کرد.

رستوران داری چیست؟

رستوران‌داری یا مدیریت رستوران به تاسیس یک یا چند رستوران و اداره آن ها گفته می شود که یکی از سخت‌ترین و پرمشغله‌ترین مشاغل دنیا به حساب می آید. برای ورود به این شغل در ابتدا باید مهارت و تجربیات زیادی کسب کرد به علاوه برای شروع کار باید مطالعه‌ی فراوانی راجع به بازار کار و ابعاد مختلف این شغل انجام داد.

یک رستوران‌دار دارای وظایف زیادی از جمله تامین و مدیریت نیروی انسانی، تامین مواد اولیه مناسب، بازاریابی و جذب مشتری، طراحی محیط رستوران، بررسی بازار هدف و… برعهده دارد؛ که این وظایف را یا شخصا انجام می دهد یا بر حسن انجام ان‌ها نظارت دارد.

مزایای شغل رستوران داری نسبت به سایر مشاغل

    • غذا از نیازهای اصلی روزانه مردم : خوراک از نیازهای اصلی و روزمره مردم محسوب می‌شود. به علت تورم و مشکلات اقتصادی بسیار از کالاها از سبد خرید مردم حذف شده است اما غذا و خوراک چنین قابلیتی را ندارد. این موضوع موجب می‌شود همیشه مشتریانی برای مراجعه به رستوران وجود داشته باشند.

    • پرداخت نقدی : در رستوران ها پرداخت بلافاصله پس از خرید و به صورت نقدی صورت می‌گیرد؛ که این  از مزایای بسیار مهم این شغل محسوب می‌شود.

    • عدم نیاز به نیروی کار متخصص برای اکثر موقعیت های شغلی  : بسیاری از موقعیت شغلی داخل رستوران مانند صندوقدار، گارسون و … نیاز به تجربه زیادی نداشته و با آموزش‌های اولیه می‌توان نیروکار مورد نظر را استخدام کرد.

    • رستوران نوعی تفریح : با توجه به دیدگاه عمومی مردم به غذا خوردن در بیرون از منزل، اصولا رفتن به رستوران نوعی تفریح محسوب می‌شود و افراد و خانواده ها برای گذراندن وقت آزاد خود رستوران‌ها را انتخاب می‌کنند. این موضوع موجب وجود مشتری های بیشتر برای رستوران‌ها می‌شود.

معایب شغل رستوران داری

    • مسئولیت سنگین : شغل رستوران‌داری از مشاغل پر چالش با مسئولیت سنگین محسوب می‌شود.

    • استرس بالا : مدیریت کارکنان، کسب رضایت مشتری ، تهیه مواد غذایی با کیفیت، مدیریت مالی، برقراری نظم در محیط کار و… همه نیاز به کار و توجه فراوان دارد که این موضوع باعث افزایش استرس و نگرانی در صاحبان رستوران‌ها می شود.

    • عدم سود دهی در سال اول : راه اندازی رستوران اصولا شامل هزینه های اولیه برای تهیه مکان، طراحی محل و تهیه لوازمی مانند میز، صندلی، گاز و…، تبلیغات و بازاریابی می‌باشد که تا سال اول به دلیل سرمایه گذاری اولیه فراوان درآمد به صورت بازگشت سرمایه خواهد بود. بنابراین خرید به صرفه در هنگام راه اندازی رستوران از نکات مهم در موفقیت این کسب و کار در ادامه راه خواهد بود.

    • بازار رقابتی : امروزه راه اندازی غذاخوری و رستوران ها از کسب و کارهای پرطرفدار می‌یاشد. هر یک از افراد سعی می‌کنند با به کارگیری روش های نوین و بهترین ابزار و مواد اولیه از رقبا جلو بزنند. بنابراین به کارگیری ابزار جدید لازمه‌ی رشد در بازار این کسب و کار می‌باشد.

 

مزایا و معایب رستوران داری

راهکارهای موفقیت در رستوران‌داری

    • همیشه حق با مشتری است: این جمله شعار کسب و کارهای موفق است. همواره به یاد داشته باشید مشتری راضی خود بهترین روش تبلیغات است. به دست آوردن مشتریان وفادار و دائمی از مهم ترین رازهای موفقیت در رستوران‌داری است.
    • به حرف مشتری اهمیت دهید: سعی کنید با روش های مختلف مانند نظر سنجی با مشتری در ارتباط باشید، نظر او را بپرسید تا به نقاط ضعف و قدرت خود پی ببرید.     
    • منحصر به فرد بودن: برای آنکه در ذهن مشتری ماندگار شوید لازم است منحصر باشید. طعم های نو و بی نظیر ، طراحی خاص، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و روش‌های نوین همه از راهکارهایی است که می‌توانید رستوران خود را به یاد ماندنی کنید.

کلام آخر

در دنیای پر رقابت امروز به روز بودن و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای موفقیت تمام کسب و کارها از جمله رستوران‌داری لازم و ضروری است.
تیم دکیو با ارائه خدمات پیجر فراخوان مشتری هوشمند بسیاری از مشکلات شما در این شغل را حل می‌کند. 
با کمک دکیو با هزینه ای بسیار کمتر از پیجر های لرزشی و صوتی می توانید صاحب پیجر شوید؛ به علاوه استفاده از این سیستم به افزایش نظم، کاهش استرس و بهبود عملکرد کارکنانتان کمک می‌کند.
به کمک دکیو منحصر به فرد باشید و در ذهن مشتری‌های خود باقی بمانید.
به علاوه با کمک فرصت دو هفته ای تست رایگان می توانید ابتدا با دکیو آشنا شوید سپس آن را انتخاب کنید.
پیمایش به بالا